zondag 10 november 2013

Cartoon van de week


OPDRACHT
Deze cartoon is zeer actueel. Als je de voorbije dagen regelmatig de actualiteit hebt gevolgd, is de volgende cartoon zeker geen probleem.
Bekijk aandachtig bovenstaande cartoon.
Je gaat de betekenis achter deze cartoon zoeken. Dit gaan we doen aan de hand van de KIAM-methode.

Open een document in Word en beantwoord volgende vragen.

Stap 1: Ik kijk
Kijk goed naar de cartoon:

Wat zie je?

Wat valt je op?

Welke tekst zie je?

Noteer alles wat je ziet.

Stap 2: Ik interpreteer

Probeer de betekenis te zoeken achter elk element in deze cartoon.
Noteer waar jij over denkt dat de cartoon zou kunnen gaan?
Als je bepaalde woorden niet begrijpt zoek ze dan op en leg ze uit.
Ik wil een duidelijk uitgeschreven antwoord en geen losse woorden.

Stap 3: Ik actualiseer

Klik op volgende link en lees onderstaand artikel

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/discussie-over-opwarming-aarde-na-tyfoon-haiyan

Beantwoord volgende vragen:

a)Waarom zijn er de laatste jaren meer natuurrampen en orkanen?
b)Voor het ontstaan van orkanen is de temperatuur van het zeewater bepalend. Op hoeveel graden  ligt de kritische grens?
c)Van wanneer tot wanneer loopt het orkaanseizoen in de Filipijnen?
d)Wat kan er mogelijk gebeuren als de opwarming van de aarde op dit tempo blijft toenemen?
e)Geef zelf twee voorbeelden die jij in je eigen leefomgeving zou kunnen doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan?

Stap 4: Ik heb een mening

Wat vind jezelf van de situatie die in de cartoon wordt weergegeven? Ben je akkoord met de cartoonist?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten